6.12.2009

Keenia vol.3: Nairobi-Mombassa rongist



Neeger ei ole inimene. Nende jaoks on kõik justkui nali, kõige korraldamiine huumor ning ajamõõde sajandites mitte sekundites/minutites. Neile on aega mustmiljon, emakene loodus andis päikese ning sooja ilma, las aeg lendab. Aafrika oleks maailma parim koht kus elada, kui siin poleks neegreid. Kuid nagu minu tädipoeg vihjab tibladele meie koduriigis, kui Aafrikas poleks neegreid siis kesse kurat tööd teeks, uksi avaks, tänavat koristaks või posti veaks.

Täpsel kellaajal väljauma pidavad rongid lahkuvad perroonilt pool tundi hiljem ja saabuvad oma destinatsiooni nii 7 tunnise hilinemisega. Lugedes Nairobis Keenia raudtee ametlikku uudiskirja koos hinnatabeliga leiab * märgi alt sõnumi „Palume tungivalt järgmiseks päevaks kohtumisi, olulisi kogunemisi või kokkusaamisi kokku lepida, rong hilineb tõenäoliselt. Hilinemise aeg määramatu“.

Nairobi-Mombassa rong peaks oma reeglite järgi jõudma sadamalinna kell 8 hommikul. Meie raudvärten leidis oma tee „Welcome to Mombassa“ sildi alt läbi alles kell 16.30. Imeline. Rongireis on alati imeline. Suvel 2006 mitmeid kuid mööda euroopat rongidega kimades olen saanud endasse nii kurja rongipisiku, et mulle on rong kui üsk, nagu uuesti koju pääs. Kohe jään magama ngu pisikene laps. Ilus.

Keenia Railwway on aga omaette nähtus. Kunagi kui inglased siin maad võtsid, ehk siis kunagi 18 sajandi alguses, hakkasid nad ehitama raudteejaama alt Tanzaniast läbi Keenia Ugandasse. Oluline olid ikka orjad, elevandiluu ja muud ilusad asjad. Raudtee omas Nairobis poolt linna, omas töötajaid ehitisi, suhkruroo istandusi ja paljut muud. Ütleme nii et raudtee oligi Keenia, praktiliselt kogu riik.

Veetsin kunagi 55 tundi jutti Indias rongis sõites lõinatipust Delhisse. Ma olen sõitnud jänest neegrimaades ning haisenud 7 päevast pesematust Zagrebi ja Sarajevo kandis liikudes. Keenia raudtee on aga omaette nähtus. Mitte miski ei tööta. Ööesel läheb mootor rikk inign ikaldus kestab 6 tundi. Parim osa on aga tõsiasjas et Nairobist Mombassasse sõites on rada allamäge ja me jäime ikka 7 tundi hiljaks. Nairobisse tagasi kimades saime tunnise hilinemisega kaubale.

Rong on aus. Esimene klass. Teine klass ja Jobude klass. Saad linad ja süüa kui plekki viskad. Mombassast Nairobi poole kimades saab hommikusöögi kõrvaseks vaadata kaelakirjakuid ja sebrasid. Vut sedasi. Aga kõik on kui filmist „Moskva Pisaraid Ei Usu“ ja selasetest rongitseenidest. Mõnusalt aus vanakooli restoranivagun, kus ühes otsas UZI automaapistoolaga valvur ja sind teenindamas räpae särgiga „must“. Katkine lauakate kuid head söögid. Käisin ka köögis ära. Tahtsi näha kuidas asjad käivad. Ikka nii nagu alati ja mujal.

Rong koliseb mõnuga ning öösel on hea magada, kuna kuumas kliimas liigud vagunis ja platskaardis õhk. Võtad und, vaja enne lukustada uks 2 riiviga. Siiski oli mul õudukas öösel et keegi lükkab oma pika matšeete uksepilust sisse ja kahhab rappima. Aaa ... siin nali ka:

„Teate mis vahet on neegril ja autorehvil?! „Kui rehvile ketid külge tõmmata, ei hakka too räppima!“

Sedasi siis. Aga rongigsa sõit on aus. Lisaks sellele et tegemist on öö rongiga ning sa ei pea hotelli eest maksma saad ka progressida oma sõidus. Ja tagasi. Mombassa imes nii hullusti et meie plaanid tagasi lennata said tagasilöögi ning me tulime varem Nairobisse tagasi. Plaan oli lennaata teisipäeval kohe otse elnnujaama ja sealt juuropisse, kuid kui sul ikka 3 päeva vaid sajab, ei ole viitsimist kuurortis vahtida.

Haige osa sõidust on aga see, mille keskel sõit linna sisenedes toimub. GETTO. See on kolm pulka puitu ja palju kilet. Seal elavad inimesed pasa ja jubeduse keskel, müüvad riideid ja elavad prügis. Kole.

Kuid eila rongi istudes leidsin ennast situatsioonist, kus naaber platskaardis o0li kena 2 aastane lap end täis lasknud. Ema kes liikus tema täidetud mähmkega peldiku suunas, komistas ja lennutas kogu sitarahe mööda vahunit laiali. Oi ... me kõik teame mis aroom on värskel inimlapsesital. Tore oli vaadata kuidas mehed jooksid lapid, mopid, luuadj akurat mis käes asja koristama. Lõpuks jooksis miski vend purgi peldikuvärskendajat vagunisse tyhjaks ja pure murtud. Ilus. Aasias poleks sedagi saanud.

No comments: