7.21.2007

Okeaania vol.9: NZL

Paivaa, kaunitrid ja keenjused, Hansonionu annab jalle vilet.

Esiteks vabandan kohje kui minu diktsioon, mis kirjapildina tana esindatud muutub klaustrofoobseks ning loetamatuks, sonad hakkavad thtedest vesuma voi yldse jutt lopeb siis teadke et se on kylmast, kylmast mis on viinud viimase ajuraku emigreerumiseni soojemasse kohueenepiirkonda. Niisiis, oleme joudnud vulkaaniklisele Uus-Meremaale.

Hetkel veedn kena varajast parastlounat sallitallajalikus NZLi pealinnas Wellingtonis, kus on temperatuuri kuskil 10 kraadi, mollab meeletu tuul ning sajab vihma. Kauguses paistavad lumised maetipud ning meeletult kaunis loodusmaastik.

Peab kohe mainima, et Wellingot on korrralik pensjokate linn. Siin on kyll valitsus ja kena hulk (400 000 kui ma ei eksi) elnikke, maenolvalt yle pealinna kiikav Wellingtoni ylikool ning suhteliselt kena Sadamapiirkond, ei ole siin linnas ikka mingisugust fanki sees. Selleparas me tana ka siit lahkume.

Maandusime Aucklandis ...

... 17.juuli parastlounal ning olime suhteliselt yllatunud, et ilm mis meid selles kummalises linnas esmalt vastu vottiso li soe, paikseline ning monusalt maikuine. Peale monusat peedistamise piiril* ning Control of Epidemia punkris paasesime lopuks linna.

Esimene asi mis kohe silma jai oli suhtumine. Kiivi (nii kutsutakse uusmeremaalast, ehk siis Kiwi tahendab siisn kohalikku ja seda karvast lindu kes muneb samasuure muna kui ta ise) on tunduvalt kylmem, ei naerata nii lihtsalt, ei ole nii seltsiv kui wallaby (nikname for aussies!). See tekitas kohe nii kena kodutunde, monus eestlaslik jahedus ning lollijuuajamise piiratus. Hea.

Niisiis, Auckland on Pohjasaare koige suurem linn ning finantskeskus, majutab see kyla pisut rohkem kui 1,2 milli kiivit ja muud rahvust ning on peamine lennujaam NZLis. Lennujaamad on ka Wellingtonis ja Lounasaarel Cristchurcis, kuid need pisemad.

Auckland koosneb 5 linnas, mis on samasuguses yhenduses kui ytleme Viimsi Tallinnaga. Pealinna keskus asub Auckland Citys ning ylejaanud no. "linnad" on tegelikult Nomme tyypi madalad lamurajoonid. NZLi loodusega me seal kuigi palju kohe kokku ei puutunud, kuna linn on nagu linn ikka ning erilist elamust see sisse ei jatnud.

Siiski kaks asja mis tasub jargi tsekkida. Esimene on linna keskuses asuv SkyTower, mis on 328m korge, ning lounapoolkera koige korgem torn. Vordluseks, Eiffeli torn on ainult 4m madalam. Nii et siis kuradi korge. Inimene paaseb torni 220 m korgusele ning sealt alla vaatamine on omeette tegevus. Me tegime 185m peal asuvas lounges paar olut ning nautisime vaadet. Muuseas, 150 taala eest saab legaalselt tornist ka alla hypata. Selline riik siis.

Teine koht, kuhu tasub minna on Uus-Meremaa muuseum, mis on ymbitsetud kena Botaanika aia ja pargiga. Monuis koht chilliks ja jalutuseks ning kergeks infoseedeks peale muuseumi materjalitulva.

Ajaloost siis sedapalju, et ...

... Uus-Meremaa asub maailma koige vulkaanilisemal platool. Siin lendas pool saart 1996 aastal minema kui 8,2 magnituudine poiss maapouest paikese katte tuli. Igaljuhul oli 90 prossa saarest metsa alla ning suht inimtyhi, kuni ajani umbes 700AD kui Polyneesia saarestikust lendasid oma kajakite ja pambusest kanuudega siia kanti Maori koimud Maui, Paka jne. Sisuliselt Kagu-Aasia paritolu ning keelesugemega hoimud asustasid selle saare ara, nimetasid kodumaaks ning jaid siia passima. Osad nende vennaksed kimasid aga ameerikate poole, joudsidki valja nii Hawaii saartele, kui lounameerika mandrile.

Osad neist votsid nouks keerata aga ots ringi nig tulla samuti sellele kaunile vulkaanimaastikule. Sellest ajast algab meremaa muutumine. Kuna Maorid toid kaasa kumara ehk maguskartuli ja kuri ehk lounameerikas tunud koera Uus-Meremaa originaalia hakkas segunema sisserandajatega.

Igajuhul sebisid maorid siin suhteliselt segamatult ringi, avastasid maad ja teenisid jumalaid, kuni Kuninganna ametlike anastajateni 18 sajandi alguses. Seal peale muutub saare nagu ja ajalugu opeamiselt tanu eurooplaste ehk pakeha'de** mojutuste all.

Ma ei hakka seda ajalugu edasi raakima. Lugege raamatust edasi. Kuid jatkates oma liikumist sellel maal, rentisime mardiga miskilt umbkeelselt hindult jargmise Corolla, seekord 1,3 liitrise totaalse rusuhunniku ning andsime tuld.

Esimene ettejuhtuv koht oli Rotorua nimeline linn, mis on saare koige vulkaanilisem ja termoaktiivsem nurk. Linnas haiseb nagu madamunalaos, kuna vaavlived purskavad igas vabast avausest valja. Istusime seal siis 3 tundi kuumas basseisni, lasime kasti olut ning kuulasime piirkonna ajalugu.

Plaan oli siis jargmisel paeval kihutada edais Taupo jarve juurde, kus saaks ega bungeed, kuid avastasime et esiteks on ilm sitt ning teiseks on hyppekoht liiga madal. Koigest 45m. Pakuti valja et minge pisut eemale ning seal on kanjon, kust saab 88m pealt alla karata. Sinna me nyyd siis minna planeerimegi. Et kui miski 3 paeva jooksul pole uusi postitusi tulnud, heklistage vanematele ja teatage kurvast uudisest :-)

Aga teel Wellingtoni lendasime labi ka termaalpiirkonnast nimega Wai-O-Tapu, kus keisrid, keevad mudabasseinid annvad marku mis tgelt selle plneedi ihus toimumas on. Pildil leiab punaka mangaani ribaga vaavlivee, mid kutsutakse hellitavalt Shampanja Basseiniks. Seda peamiselst oma mulina ning kuju poolest.

Varvide virr-varr, ytleksin mina. Onjuu. Aga kuna siin on talv, ning igalpool on udu, meeletult kylm ning tuul, siis me ei saanud nii selget pilti kogu sellest aedikust kus see termaalpark asub, kui suvisel ajal.

Niisiis, mul on kaed jaatunud, iPod laetud ning astun sooja autosse et minna siis bungetama. Muuseas, kohalik kuli, kellega Rotorua hostelis jointi koos tegin ytles, et kindlasti votaks selle hyppe, kus lopus vette lendad. Ma ytlesin et jube kylm ju on. Saga vaatas mind j ytles rahulikul ilmel: "Don't worry about the cold. Youwill be to worrid about not to shit yourself on the way down to think about the weather!"

Inaff seed.

P.S. Nuvut. Eile oli ka spordis siinsetele kena paev. Rugbis peksti austraaliale tyrukute silt rinnale. Seis 26:12 Uusmeremaale. Peale selle voitis naiste NZL koondis sellises spordis nagu NETBALL ussisid. Sellest soprdist aga hiljem.

------------------------------------------------------
* - Nimelt kysis murelik pilk klaaskastist et oi Eestlsed, kust te kyll Uus-Meremaa kohta kuulsite. Mul vajus karp polvini. Vastasin samasuguse irooniaga, et no teate, inimesed loevad, uurivad kaarte. Kas teie siis ei tee seda? See viis asjavist liiga kaugele ning piiripunktist valjununa ning koik materjalid, pileid ja passid tagasi kotti suranuna astus ligi jargmine kiivi ning lasi kogu protseduuril korduda. Ning kui ma teravalt kysisin et kas ma toesti naen selline morvar voi salakaubavedaja valja, et mind peab 2x kontrollima vottis koll ette ka koik jargmised piiriyletajad :-)

** - Pakeha tahendab maori keeles eurooplast.